ECTS » Competentieprofielen / Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) academiejaar  2024-2025


Bachelor in de bouw - in dagonderwijs (Aalst)

Verantwoording en situering

De domeinspecifieke leerdoelen zijn opgesteld in overleg met de Vlhora en alle professionele bacheloropleidingen bouw.

Structuur

De domeinspecifieke leerresultaten zijn uitgesplitst in kerndoelen die op hun beurt vertaald zijn in 3 niveaus volgens het Odisee-competentiemodel.

10.   Actief participeren aan de opmaak van een bouwdossier.
10.1   leest, begrijpt en analyseert voorgelegde uittreksels van een bouwdossier

10.2   leest, begrijpt, analyseert eenvoudige bouwdossiers en integreert de uitvoeringstechnische aspecten

10.3   behandelt complexe bouwdossiers

20.   Een ontwerpdossier (plannen, bestek en meetstaat) kritisch analyseren vanuit uitvoeringstechnisch standpunt en omzetten naar een werkvoorbereiding.
20.1   maakt studie van uittreksels van een eenvoudig bouwdossier en/of zet deze om naar aspecten van een werkvoorbereiding

20.2   maakt de analytische studie van een volledig bouwdossier en zet dat om naar een werkvoorbereiding

20.3   maakt een kritische studie van een complex bouwdossier en zet dat om naar een werkvoorbereiding

30.   Zelfstandig uitvoeringsplannen voor bouwconstructies uitwerken, kritisch evalueren en zo nodig bijsturen.
30.1   werkt (uitvoerings-)plannen uit

30.2   werkt uitvoeringsplannen uit en stuurt deze na terugkoppeling bij

30.3   werkt zelfstandig uitvoeringsplannen voor bouwconstructies uit, evalueert deze kritisch en stuurt ze zo nodig bij.

41.   Zelfstandig oplossingen op maat formuleren voor bouwtechnieken en -materialen, rekening houdend met technische uitvoerbaarheid en met respect voor de ontwerpvereisten en overeenkomstig de goede bouwkundige praktijk.
41.1   formuleert oplossingen op maat voor bouwtechnieken en -materialen, onder begeleiding en in een afgebakende context

41.2   formuleert, in groep of individueel, oplossingen op maat voor bouwtechnieken en -materialen, rekening houdend met technische uitvoerbaarheid

41.3   formuleert zelfstandig oplossingen op maat voor bouwtechnieken en -materialen, rekening houdend met technische uitvoerbaarheid, met respect voor de ontwerpvereisten en overeenkomstig de goede bouwkundige praktijk

42.   Duurzaam en energiebewust bouwen integreren.
42.1   (her)kent en begrijpt principes van duurzaam bouwen

42.2   past principes en technieken van duurzaam en energiebewust bouwen toe

42.3   toetst bouwprojecten kritisch op principes en technieken van duurzaam en energiebewust bouwen en stuurt bij indien mogelijk

43.   Op eigen initiatief vergelijkende studies uitwerken om varianten te beoordelen op technische uitvoerbaarheid, budgettaire haalbaarheid en uitvoeringstermijn.
43.1   verkent en registreert uitvoeringswijzen, -tijden en/of -kosten

43.2   vergelijkt uitvoeringswijzen, -tijden en/of -kosten

43.3   vergelijkt en beoordeelt zelfstandig uitvoeringswijzen, -termijnen en/of -budgetten

44.   Het eigen handelen afstemmen op de economische realiteit van het bouwbedrijf.
44.1   observeert en registreert op de bouwwerf ingezette hulpmiddelen (mensen, materiaal, materieel)

44.2   bepaalt de behoefte aan hulpmiddelen en maakt eenvoudige capaciteitsberekeningen

44.3   stemt de werkvoorbereiding af op de beschikbare middelen van het bouwbedrijf

51.   Oordeelkundig en efficiënt inzetten van ICT voor het grafisch voorstellen van bouwkundige plannen.
51.1   beheerst alle vereiste grafische ICT-vaardigheden past ze juist toe

51.2   zet zelfstandig ICT in voor grafische toepassingen

51.3   onderkent zelfstandig de eigen behoefte aan verdere ontwikkeling van grafische ICT-vaardigheden en vult ze in

52.   Oordeelkundig en efficiënt inzetten van ICT voor het opmaken van de prijscalculatie.
52.1   past basisvaardigheden uit calculatiesoftware juist toe

52.2   past complexe vaardigheden uit calculatiesoftware toe op een eenvoudig bouwproject

52.3   maakt zelfstandig gebruik van calculatiesoftware in een complexe context, geïntegreerd met planning

53.   Oordeelkundig en efficiënt inzetten van ICT voor het opmaken van de planning.
53.1   past basisvaardigheden uit planningssoftware juist toe

53.2   past complexe vaardigheden uit planningssoftware toe op een eenvoudig bouwproject

53.3   maakt zelfstandig gebruik van planningssoftware in een complexe context, geïntegreerd met calculatie

61.   Zelfstandig een onderbouwde en nauwkeurige prijscalculatie maken door een analyse van aanbestedingsdossier.
61.1   stelt een directe kostencalculatie op van uittreksels uit een bouwdossier

61.2   stelt een uitvoeringsgerichte kostencalculatie op van een eenvoudig bouwproject

61.3   stelt zelfstandig een uitvoeringsgerichte kostencalculatie op in een complexe context, geïntegreerd met planning

62.   Een gegeven prijscalculatie analyseren en bijsturen ter voorbereiding van de uitvoering, rekening houdend met beschikbare middelen en werfomstandigheden.
62.3   analyseert een gegeven prijscalculatie en stuurt deze bij ter voorbereiding van de uitvoering, rekening houdend met beschikbare middelen en werfomstandigheden.

71.   Zelfstandig een onderbouwde en efficiënte planning opstellen, rekening houdend met uitvoeringstermijn van het bouwproject.
71.1   stelt een uitvoeringsplanning op van uittreksels van een bouwdossier

71.2   stelt een uitvoeringsplanning op van een eenvoudig bouwproject

71.3   stelt zelfstandig een uitvoeringsplanning op in een complexe context, geïntegreerd met calculatie

72.   Een gegeven planning analyseren en bijsturen ter voorbereiding van de uitvoering, rekening houdend met beschikbare middelen en werfomstandigheden.
72.3   analyseert een gegeven planning en stuurt deze bij ter voorbereiding van de uitvoering, rekening houdend met beschikbare middelen en werfomstandigheden.

81.   Constructies opmeten en uitzetten.
81.1   hanteert topografische toestellen en voert van eenvoudige opmetingen en uitzettingen uit

81.2   kiest de juiste toestellen voor complexe opmetingen en uitzettingen en voert deze uit

81.3   voert zelfstandig complexe opmetingen en uitzettingen uit en documenteert deze

82.   Zelfstandig de inrichting van een bouwplaats ontwerpen, rekening houdend met de omgevingsfactoren.
82.1   observeert en registreert de werfinrichting

82.2   werkt de werfinrichting en logistiek van een eenvoudig bouwproject uit

82.3   ontwerpt zelfstandig de werfinrichting van een bouwproject, rekening houdend met de omgevingsfactoren.

90.   De operationele leiding op zich nemen: uitvoeringstechnische instructies geven.
90.1   observeert de werfleider als leidinggevende en rapporteert daarover

90.2   verkent de eigen competenties en talenten m.b.t. leiderschap

90.3   analyseert het eigen leiderschap en reflecteert erover

100.   Budget en planning opvolgen en kritisch beoordelen. De bouwplaats administratief opvolgen, met inbegrip van onder meer nacalculatie.
100.1   registreert en analyseert de uitvoering van een eenvoudige bouwopdracht en reflecteert erover

100.2   kent en interpreteert de gevolgen van de bouwadminstratieve context op de calculatie

100.3   volgt budget en planning op en beoordeelt deze kritisch, voert de nacalculatie uit

110.   Handelen naar deontologie, economie en wetgeving in de bouwsector.
110.1   kent (aspecten van) deontologie, economie en wetgeving in de bouwsector

110.2   past (aspecten van) deontologie, economie en wetgeving in de bouwsector toe in projecten

110.3   handelt naar (aspecten van) deontologie, economie en wetgeving in de bouwsector

121.   Veiligheidsrisico's op de bouwplaats onderkennen en overeenkomstig handelen.
121.1   herkent veiligheidsrisico's in de praktijk

121.2   begrijpt en interpreteert veiligheidsprocedures en past deze toe

121.3   maakt een risico-analyse op en formuleert overeenkomstig veiligheidsmaatregelen

122.   De veiligheidseisen van constructies begrijpen en de uitvoering overeenkomstig voorbereiden.
122.1   kent de veiligheidseisen voor (tijdelijke) constructies

122.2   past de veiligheidseisen van (tijdelijke) constructies (in theorie en praktijk) toe

122.3   begrijpt de veiligheidseisen van (tijdelijke) constructies en bereidt de uitvoering overeenkomstig voor

131.   Grafisch communiceren met vakgenoten.
131.1   past de voorschriften en regels van bouwkundig tekenen toe

131.2   kan zich passend grafisch uitdrukken

131.3   maakt spontaan gebruik van grafische communicatie als dit een meerwaarde biedt

132.   Schriftelijk en mondeling communiceren en onderhandelen met vakgenoten; onder meer in een vreemde taal.
132.1   begrijpt schriftelijke boodschappen; communiceert, rapporteert en presenteert elementaire informatie m.b.t. beroepscontext in het Nederlands

132.2   leidt uit schriftelijke documenten noodzakelijke informatie af en informeert, rapporteert en presenteert in professionele context

132.3   communiceert (o.a. rapporteert) vlot, gepast en helder met derden en drukt zich ook in een vreemde taal uit in een professionele context

141.   Constructief samenwerken in een (multidisciplinair) bouwteam.
141.1   positioneert zichzelf t.o.v. anderen in een groep

141.2   werkt teamgericht vanuit de eigen mogelijkheden, maakt een sterkte/zwakte analyse van het team en zichzelf

141.3   ontplooit de eigen talenten maximaal en zet ze in teamverband in

142.   Werken in een multidisciplinaire context.
142.1   stelt zich open voor andere disciplines

142.2   erkent de meerwaarde van andere disciplines en gebruikt ze

142.3   doet uit eigen beweging beroep op andere disciplines

150.   Wetenschappelijke en vaktechnische informatie m.b.t. bouwkunde gericht opzoeken, analyseren en beoordelen op toepasbaarheid.
150.1   verkent wetenschappelijke en vaktechnische informatie en gebruikt ze in een afgebakende context

150.2   zoekt wetenschappelijke en vaktechnische informatie op, analyseert en gebruikt ze in een eenvoudig bouwdossier

150.3   zoekt zelfstandig wetenschappelijke en vaktechnische informatie op, analyseert ze kritisch en gebruikt ze in een complexe context

161.   Blijk geven van initiatief, verantwoordelijkheid en ondernemerszin.
161.1   signaleert kansen en mogelijkheden

161.2   formuleert verbetervoorstellen binnen de relevante context

161.3   realiseert opportuniteiten binnen vooropgestelde doelstellingen

162.   Een creatieve en innovatieve ingesteldheid tonen binnen een bouwkundige context.
162.1   staat open voor alternatieven en innovatie

162.2   informeert zich over innovatieve ontwikkelingen en weegt voor- en nadelen af

162.3   stelt innovatieve ontwikkelingen als alternatief voor en integreert ze

163.   Een attitude aanemen die flexibiliteit en vasthoudendheid combineert.
163.1   heeft ruimte, begrip en respect voor andere dan de eigen standpunten

163.2   past de eigen plannnig en beslissingen aan in functie van de noden maar blijft doelgericht

163.3   houdt overzicht bij onverwachte gebeurtenissen, haalt resultaten in functie van prioriteiten en gaat bij weerstanden en kritiek door waar anderen het opgeven