|
|
1. De gegradueerde in M&CS ondersteunt de afdeling/organisatie door correct gebruik te maken van passende visuele tools en technieken in functie van marketing- en/of communicatieactiviteiten.
|
1.1 Teksten, beelden en vormen professioneel opmaken met behulp van gepaste grafische software.
1.2 Gebruik van huisstijl/lay-out op alle communicatiemiddelen controleren. Materiaal actualiseren en correcties aanbrengen
|
2. De gegradueerde in M&CS onderhoudt contacten en ontwikkelt relaties met stakeholders in het Nederlands, Frans en Engels bij het uitvoeren van marketing- en/of communicatieactiviteiten (niveauaanduiding A2, B1, B2).
|
2.1 In gesprek gaan in het Nederlands, het Frans en het Engels over beroepsgerichte thema's (mondelinge interactie) door gebruik te maken van gepaste acties en tools
2.2 Corresponderen in het Nederlands, het Frans en het Engels met internen en externen in een beroepsspecifieke context (schriftelijke interactie) door gebruik te maken van gepaste acties en tools
|
3. De gegradueerde in M&CS verzorgt de interne en externe mondelinge en schriftelijke communicatie in het Nederlands, Frans en Engels van marketing- en/of communicatieprojecten- en acties (niveauaanduiding A2, B1, B2).
|
3.1 Mondeling boodschappen en/of instructies in het Nederlands, het Frans en het Engels begrijpen en correct interpreteren. (luistervaardigheid)
3.2 Een persoonlijk standpunt in het Nederlands, het Frans en het Engels kunnen verwoorden en correct kunnen rapporteren over zakelijke informatie en cijfermateriaal (spreekvaardigheid)
3.3 Geschreven teksten, boodschappen of instructies in het Nederlands, het Frans en het Engels correct interpreteren. (leesvaardigheid)
3.4 Korte informatieve boodschappen in het Nederlands, het Frans en het Engels schrijven (schrijfvaardigheid)
|
4. De gegradueerde in M&CS ondersteunt bij het beheer van de informatie en de data van de afdeling/organisatie.
|
4.1 Cijfergegevens & teksten bewerken, vormgeven en presenteren met behulp van de gepaste software
4.2 Werken met kantoorsoftware & toepassen van een efficiënt documentbeheer
|
5. De gegradueerde in M&CS organiseert (mee) marketing- en communicatieprojecten en -acties en stemt af met de betrokken partijen.
|
5.1 Een project en/of evenement (mee) voorbereiden
5.2 Een project en/of evenement (mee) opvolgen en bijsturen waar nodig
5.3 Een efficiënte logistieke ondersteuning verzorgen in samenspraak met de betrokken partijen
|
6. De gegradueerde in M&CS werkt probleemoplossend en doelgroepgericht.
|
6.1 Een probleem herkennen, gepast initiatief nemen en een oplossing voorstellen
6.2 Duurzaam omspringen met tijd, mensen en middelen
|
7. De gegradueerde in M&CS neemt een constructieve rol op binnen het team, handelt bovendien zelfstandig en (pro)actief.
|
7.1 Een constructieve rol opnemen binnen het team en de toegekende taken (proactief) uitvoeren
7.2 Op de juiste manier omgaan met diversiteit (functiebeperkingen, cultuur, godsdienst, geslacht, …), open staan voor wat anders is
7.3 De dienstverlening, zowel zelfstandig als in team, verzekeren vanuit een klantgerichte instelling
|
8. De gegradueerde in M&CS is zelfkritisch, identificeert eigen professionaliseringsnoden, ontwikkelt en verbetert permanent de eigen deskundigheid.
|
8.1 Sterktes en zwaktes in het eigen functioneren detecteren
8.2 Nieuwe ontwikkelingen uit de communicatie- en marketingwereld opvolgen en indien nodig zich eigen maken
8.3 Handelen volgens de regels van het bedrijf, de professionele ethiek, en de algemene normen en waarden in de samenleving en op de werkvloer
|
9. De gegradueerde in M&CS volgt in overleg met de leidinggevende projecten en acties op, evalueer die, formuleert verbetervoorstellen en zorgt voor de implementatie.
|
9.1 Kwaliteitsvol, betrouwbaar en nauwkeurig werken in alle omstandigheden, ook onder hoge tijdsdruk
9.2 Prioriteiten stellen en eigen taken tijdig afhandelen in samenspraak met de opdrachtgever en afspraken regelen met de betrokken partijen (time management)
|
10. De gegradueerde in M&CS verzamelt en verwerkt informatie in functie van de marketingstrategie en het marketingplan.
|
10.1 De marketingsector, marketingmix en evoluties in marketing begrijpen en toepassen in verschillende contexten
|
11. De gegradueerde in M&CS ondersteunt een bedrijf of organisatie bij de uitvoering en de coördinatie van marketingprojecten en -acties, rekening houdend met de marketingstrategie.
|
11.1 Instrumenten voor digitale marketing gepast gebruiken (voor web, E-mail, mobiel)
11.2 Offline en online marketingacties (bv. promoties, lanceringen, wedstrijden…) ondersteunen
|
12. De gegradueerde in M&CS ondersteunt commerciële medewerkers.
|
12.1 Klantenafspraken vastleggen en opvolgen. Eenvoudige commerciële gesprekken voorbereiden, voeren en opvolgen
12.2 Sales afdeling/ medewerkers adviseren en ondersteunen
|
13. De gegradueerde in M&CS verzamelt en verwerkt informatie in functie van de communicatiestrategie en het communicatieplan.
|
13.1 De communicatiesector, communicatietheorieën, medialandschap en evoluties in communicatie begrijpen en toepassen in verschillende contexten
|
14. De gegradueerde in M&CS ondersteunt een bedrijf of organisatie bij de uitvoering en de coördinatie van communicatieprojecten en -acties, rekening houdend met de communicatiestrategie.
|
14.1 Communicatiedragers voor verschillende doelgroepen (intern & extern) uitwerken (op basis van instructies)
|
15. De gegradueerde in M&CS schrijft en redigeert eenvoudige teksten binnen een aangeleverd format.
|
15.1 Kernachtige instructies of korte teksten schrijven/redigeren in het Nederlands binnen een aangeleverd format voor verschillende dragers
|
16. De gegradueerde in M&CS ondersteunt de interne en externe communicatie van een bedrijf of organisatie.
|
16.1 Communicatietechnieken toepassen in de bedrijfscontext (bv. interculturele, inclusieve, duurzame communicatie)
|